Przedstawiam Panstwu konspekt lekcji historii w klasie czwartej, który zrealizowała w tym roku. Konspekt dotyczy bliższego poznania małej ojczyzny. Rozpoczyna też cykl lekcji poswięconych własnemu regionowi. Lekcja bardzo podobała sie uczniom i spotkała się z dużym zainteresowaniem.
Temat: W mojej małej ojczyźnie. Konspekt lekcji historii i społeczeństwa w klasie czwartej.
Cele lekcji: Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi: - wyjaśnić pojęcie „moja ojczyzna”, - wyjaśnić pochodzenie nazwy Mazowsze, - wyjaśnić pojęcie region, - wymienić charakterystyczne elementy krajobrazu Mazowsza, - wskazać na mapie swój region regiony z nim sąsiadujące, - wskazać główne miasta i rzeki regionu, - wskazać swoją miejscowość. Podczas lekcji uczeń będzie doskonalił umiejętności pracy z mapą , materiałem ilustracyjnym, tekstem pisanym.
Metody pracy: - praca z mapą, materiałem ilustracyjnym, tekstem pisanym, pogadanka.
Pomoce: - Mapa fizyczna Polski. - Mapa – Polska. Dziedzictwo regionalne. Wydawnictwo Demart. - Ilustracje przedstawiające Mazowsze. - Mapa konturowa Polski dla każdego ucznia. - Kredki. - Tekst z lukami dla każdego ucznia. - *Janusz Kuźnieców, Zdzisław Skrok: W mojej małej ojczyźnie. Mazowsze i Podlasie. Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie. Klasa IV. Wydawnictwo Demart 2003. - **Joanna Angiel, Maria Podlasiecka: Mój region Mazowsze. Zeszyt edukacji regionalnej, Warszawa 2000. -
Przebieg lekcji:
1. Powitanie klasy. 2. Zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji (nauczyciel zapisuje temat na tablicy, a uczniowie w zeszytach). 3. Wprowadzenie nowej lekcji:
A. Praca z wierszem. Na podstawie fragmentu wiersza Jana Sabiniarza „Mała Ojczyzna” odpowiedz na zamieszczone poniżej pytania: Mała ojczyzna jest jak rzeka, U której brzegów wznosi się do, nasz dom. Rzeka, która jest bliska domowi, Staje się jego częścią, Jej piękno – jego pięknem. Nie przeszkadza nam myśl, Że schowane za drzewami, Rozsiane są przy niej inne domy A ich mieszkańcom, tak samo jak nam Wydaje się, że serce rzeki bije jedynie dla nich. Nurt rzeki łączy wszystkie domy w wędrówce ku ujściu. Oby pozostała wolna, żywa, czysta.
- Co to znaczy moja mała ojczyzna? - Gdzie znajduje się moja mała ojczyzna?
B. Praca z mapą - Wskazanie na mapie małej ojczyzny (mianowicie miejsce naszego zamieszkania - Łowicz) - Następnie nauczyciel uświadamia, iż mając na myśli małą ojczyznę chodzi o region, w którym mieszkamy, czyli Mazowsze. Wyjaśnienie pojęcia region. - Wskazanie na mapie Mazowsza. - Z jakimi regionami graniczy Mazowsze? Przypomnienie kierunków świata na mapie. - Jakie rzeki przepływają przez Mazowsze? - Wymień największe rzeki Mazowsza. - Praca z mapka konturową Polski: zamaluj kredkami Mazowsze oraz regiony graniczące, podpisz największe miasta Mazowsza, podkreśl miasto, w który mieszkasz, podpisz rzeki Mazowsza, oznacz kierunki świata.
C. Praca z ilustracjami. Na podstawie przedstawionych ilustracji w podręczniku (W mojej małej ojczyźnie – strona 3*) wymień elementy charakterystyczne dla regionu Mazowsza (krajobraz równinny, leniwie płynące rzeki, rozlewiska rzek, piaszczyste łachy, wierzby wzdłuż dróg, niezbyt wysokie wzniesienia, podmokłe tereny, obszary piaszczyste, tereny rolnicze).
G. Praca z tekstem Na podstawie tekstu z podręcznika (W mojej małej ojczyźnie – strona 2*), wyjaśnij pochodzenie słowa Mazowsze.
4. Utrwalenie poznanego materiału
Uzupełnij tekst z lukami Moja mała ojczyzna to miejsce mojego zamieszkania wraz z najbliższą okolicą. Moją małą ojczyzną jest Mazowsze. Nazwa Mazowsze pochodzi od słów „-wsze”, czyli wszyscy ludzie. Natomiast „Maz-„ od zwyczaju malowania gliną ścian drewnianych chałup lub legendarnego plemienia Amazonek, ponoć zamieszkujących około 1300 lat temu właśnie na Mazowszu. Głównymi rzekami Mazowsza są leniwie płynące Wisła, Bug i Bzura. Mazowsze to tereny nizinne , często podmokłe.
5. Praca domowa Na podstawie wiersza Hanny Januszewskiej „ Z Mazowsza?”, zamieszczonego w zeszycie edukacji regionalnej**, namaluj mazowiecki krajobraz. Dwie olszyny, Dwie łoziny, Między nimi steczka. Dwie topole. Dalej pole, Gaik, łąka, rzeczka... (Wyjaśnienie: łoziny – rodzaj wierzby, steczka – dróżka, ścieżka, gaik – lasek)
6. Ocena pracy ucznia
mgr Elżbieta Karwat SP 2 Łowicz
|